Niezbędnym elementem każdej urządzanej loterii zarówno promocyjnej jak i audioteksowej jest zapewnienie przez organizatora jej nadzoru przez osobę/-y posiadające stosowne uprawnienia do nadzorowania określonego rodzaju loterii potwierdzone odpowiednim świadectwem zawodowym wydawanym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Zgodnie z treścią art. 24. 1 ustawy o grach hazardowych nadzór loterii wykonywany jest przez osoby , które są obowiązane posiadać świadectwa zawodowe umożliwiające nadzorowanie przebiegu tych loterii. Nadzór loterii może obejmować takie czynności jak:
Posiadane świadectwo zawodowe, którego uzyskanie poprzedzone jest dwustopniowym egzaminem odbywanym w Ministerstwie Finansów potwierdza znajomość przepisów Ustawy oraz regulaminu loterii. Osoba uprawniona do nadzorowania loterii promocyjnej / audioteksowej stanowi gwarancję prawidłowego i rzetelnego przeprowadzenia i nadzoru loterii i pozwala w najlepszym stopniu uwzględnić zarówno interes organizatora loterii jak i uczestników loterii podczas jej przeprowadzania.
Świadectwo zawodowe wydaje minister właściwy do spraw finansów publicznych osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:
Świadectwo zawodowe wydaje się na okres 3 lat. Egzamin zawodowy polega na sprawdzeniu znajomości przepisów o grach hazardowych, w zakresie niezbędnym do pełnienia funkcji lub zajmowania stanowiska.
Osoba sprawująca nadzór loterii może być osobą zatrudnioną przez organizatora loterii na podstawie umowy o pracę, jak również osobą której powierzono nadzór loterii na podstawie umowy cywilnoprawnej. Kwestia ta poruszana była również w interpretacjach indywidualnych izb skarbowych, w których uznano że przepisy prawa obowiązujące w zakresie gier hazardowych nie nakładają na osoby sprawujące nadzór loterii obowiązku pozostawania w stosunku pracy z organizatorem loterii. Mogą więc one wykonywać swoje obowiązki na podstawie umów cywilnoprawnych takich jak umowa zlecenia, umowa o dzieło czy też umowa o świadczenie usług w rozumieniu art. 750 KC. Dopuszczalne są również inne umowy o zbliżonym charakterze do wyżej wymienionych.
Dr Artur Muranowicz posiada powyższe uprawnienia tj. świadectwa zawodowe Ministra Finansów uprawniające do nadzoru zarówno loterii promocyjnych jak i loterii audioteksowych. Podczas swojej pracy w Ministerstwie Finansów dr Artur Muranowicz wielokrotnie prowadził egzaminy zawodowe w imieniu Ministra Finansów jako członek lub przewodniczący komisji egzaminacyjnych.
Kancelaria Radcy Prawnego Artur Muranowicz
NIP 522-000-89-28
ul. Leżajska 3/21
02-155 Warszawa
tel./fax: +48 22 846 47 14
tel. kom. +48 500 48 03 03
e-mail: artur.muranowicz@kancelariamuranowicz.pl